Durban by Night & Drakensbergen - Reisverslag uit Illovo, Zuid-Afrika van Madelon Hager - WaarBenJij.nu Durban by Night & Drakensbergen - Reisverslag uit Illovo, Zuid-Afrika van Madelon Hager - WaarBenJij.nu

Durban by Night & Drakensbergen

Door: Madelon

Blijf op de hoogte en volg Madelon

04 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Illovo

Lieve allemaal,

De afgelopen dagen heb ik weer ontzettend veel meegemaakt en gezien! Zo was afgelopen donderdag ‘Durban by Night’, een avond waarbij we onder begeleiding van een politieagent de stad Durban hebben verkend. En dan niet de toeristische plekjes, maar juist de gevaarlijke en criminele plekken van Durban. Vrijdag vertrok ik met een aantal medevrijwilligers op weekendtrip naar Drakensbergen & Lesotho! Gisteravond laat was ik weer terug bij Mother of Peace, nog aan het nagenieten van een super leuk weekend!

Durban by Night
Onder begeleiding van Martin, een ervaren politieagent, zijn we de stad Durban doorgereden met de auto (goed op slot, dat wel..). Dit was wel nodig in ‘Nigeria’, het meest criminele gedeelte van de stad Durban. Hier wordt veel drugs gedeald en dit was ook de plek waar de rellen van afgelopen tijd hebben plaatsgevonden. We zijn ook in de grootste township van Durban (Umlazi) geweest, met een inwonersaantal van 1,2 miljoen (!!) mensen. Hierna zijn we langs echte sloppenwijken gereden. Martin vertelde dat in sommige sloppenwijken wel 3000 mensen wonen, terwijl er maar 4 WC’s en 4 douches zijn. Mensen leven in een echte hele kleine huisjes (voor 1 familie 9 m2). Het was heel erg indrukwekkend om dit zo te zien. Dit is echt de andere kant van Zuid-Afrika!

Draksensbergen & Lesotho
Vrijdag vertrokken we allereerst naar Sani Lodge, een super mooi hostel op weg naar Lesotho. Ons was van te voren al verteld dat het hier een stuk kouder zou zijn. Hoewel we overdag nog heerlijk aan het zwembad konden liggen, werd het ’s avonds inderdaad heel koud! Ik was blij met mijn fleecevest. Na een rustig avondje puzzelen, gingen we de volgende dag op weg naar Lesotho. Lesotho is een land dat in Zuid-Afrika ligt en waar de mensen vrij primitief wonen. De wegen zijn hier heel slecht (lees: alleen maar stenen en hobbels) en de mensen lopen hier met dekens om in plaats van kleren. Tijdens de lange hobbelige weg waarbij ook nog eens de achterdeur van de auto (ik zat helemaal achterin) open viel, kwamen we langs de mooiste punten met een super mooi uitzicht op de bergen. Toen we aankwamen bij onze slaapplek (een bergdorpje in Lesotho) moest ik wel even omschakelen, haha. Er waren geen WC’s, geen elektriciteit, geen mobiel netwerk en geen stromend water. Die middag hebben we paardgereden door de bergen, dit was echt ontzettend gaaf! ’s Avonds lekker bij het kampvuur gezeten en genoten van allerlei typische dansen uit Lesotho. Ik was moe van alle indrukken, dus viel gelukkig ook snel in slaap in ons hutje. De volgende dag zijn we naar andere bergdorpjes geweest, met onder andere een healer. Je kon je toekomst laten voorspellen, dus dat heb ik ook maar even gedaan (ik was een beetje sceptisch, dat wel). Alles wat ik wilde bereiken in mijn leven, zou mij lukken vertelde de healer mij. Verder zou ik nog even moeten studeren, maar daarna wel een leuke baan krijgen. Ik zou twee kinderen krijgen (2 meisjes), trouwen met een Nederlandse man in het buitenland en daar ook blijven wonen. Dus Las, dan weet je dat alvast haha ;)! ’s Middags begon de vermoeiende terugreis naar de bewonende wereld. Ik was toch wel blij weer terug te zijn bij Mother of Peace, in mijn inmiddels vertrouwde bedje. Het was een top weekend!

Inmiddels is mijn laatste week bij Mother of Peace alweer aangebroken. Heel jammer, de tijd ging echt super snel. Ik ga de kinderen en alle andere mensen die ik hier heb ontmoet echt missen! De komende dagen nog maar even echt genieten dus :).

Veel liefs van mij!

  • 04 Mei 2015 - 14:27

    Dicky En Opa Aad:

    Lieve Madelon,

    Veel dank voor je boeiende en voortreffelijk geschreven verhalen. Over al die indrukken en belevenissen kan je wel een boek schrijven denk ik. Wat ons getroffen heeft is dat je schrijft: "Inmiddels is mijn laatste week bij MoP alweer aangebroken. Ik ga de kinderen en alle andere mensen die ik hier ontmoet heb echt missen!". Dat wil zeggen dat dit voor jou heel bijzondere weken zijn, een ervaring die je niet graag zou willen missen. Dat bezoek aan Durban heeft grote indruk op je gemaakt. Wat leven wij in Nederland dan in een paradijs. Nog een paar dagen en je eigen Las staat voor de deur. Je hebt die twee weken vakantie helemaal uitgestippeld zeker. Je wilt hem natuurlijk heel ZA laten zien.

    En dan weer Rotterdam en Breda. Zoals je natuurlijk weet gaat Floris naar de Graaf Balderikstraat verhuizen. "Tien minuten van Madelon vandaan" schrijft hij. Jullie hebben het wel getroffen in Rotterdam, een boeiende stad. In het begin van haar loopbaan heeft mijn zus Sietske ook geruime tijd in Rotterdam gewoond. Een Hagerstad dus.

    Wij wensen je nog fijne dagen bij de kindertjes en voor straks met Laszlo heerlijke weken.

    Veel liefs
    Dicky en opa Aad


  • 07 Mei 2015 - 08:41

    Noortje:

    Hey Madelon

    Drakensbergen en Lesotho klinkt echt heel leuk! Ik probeer je nog wat te volgen in ZA via je weblog

  • 07 Mei 2015 - 09:24

    Ingeborg:

    Wauw Madelon!
    Wat super wat jij allemaal aan het meemaken bent!
    Leuk om dit zo te kunnen lezen en je foto's te zien.
    Van deze ervaring ga je je hele leven lang plezier hebben, denk ik zo.

    Geniet er van!
    Met veel groeten
    Ingeborg (en René)

  • 07 Mei 2015 - 15:33

    Jeanne Van Kampen:

    Hi Madelon,
    Wat een leuke verhalen en prachtige foto's. Vooral die van Leopard's rock en Dakensbergen. Blijf genieten en veel plezier met je rondreis. Er zijn nog zoveel meer prachtige plekken in Suid Afrika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Illovo

Zuid-Afrika - Mother of Peace

-

Recente Reisverslagen:

23 Mei 2015

Home sweet home!

19 Mei 2015

Wine, pinguïns & more

14 Mei 2015

Safari

11 Mei 2015

Onze reis samen is begonnen!

08 Mei 2015

Goodbye Mother of Peace!
Madelon

Ik verblijf vanaf 13 april in Zuid-Afrika waar ik vrijwilligerswerk zal gaan doen bij het weeshuis 'Mother of Peace'.

Actief sinds 28 Feb. 2015
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 8475

Voorgaande reizen:

12 April 2015 - 23 Mei 2015

Zuid-Afrika - Mother of Peace

Landen bezocht: